Havets gudinde
MSCs nyeste krydstogtskib er opkaldt efter en græsk gudinde, der herskede over vindene
Tekst: Bent Bernardi Sørensen
Fotos: Britta K Jensen og MSC
Jeg havde set frem til mødet med Sofia. Hun vidste sandsynligvis, at jeg var til stede og havde vel bemærket mit italienske mellemnavn. Derfor stillede jeg mig ved indgangen til Delphi-teatrets store teatersal med 945 sæder på M/S Euribia, da det store krydstogtsskib officielt skulle navngives i København 8. juni 2023.
Men filmens gudinde, Sofia Loren, snød mig. Hun var listet ind ad sceneindgangen. Hun kiggede dog i min retning gennem sine tynde, runde briller, mens hun stod med glitrende diamanthalsbånd ved siden af kaptajn Stefano Battinelli på scenen.
Jeg ville ellers gerne have hilst på hende og præsenteret mig med mit rigtige, pæredanske navn og lyttet opmærksomt, om hun ville præsentere sig med SIT rigtige navn, Sofia Costanza Brigida Villani Scicolone.
Sofia Loren er 88 år og var sexsymbol, allerede da jeg begyndte at gå i skole i 1959. Hun er den eneste nulevende skuespiller på Det amerikanske Filminstituts liste over de største skuespillere i amerikanske film – som nummer 21.
Divaen er fortsat aktiv skuespiller. Blandt andet er hun med i filmen The Life Ahead fra 2020.
M/S Euribia er det 19. skib fra rederiet MSC, som Sofia Loren er gudmoder for. Det italiensk-schweiziske MSC (Mediterranean Shipping Company) har i øvrigt netop overhalet Mærsk som verdens største rederi.
Eurybias magt
I den græske mytologi var Eurybia gudinden for beherskelsen af havet. I modsætning til sine søskende og andre havguder beskæftigede Eurybia sig ikke meget med vandet. Hendes magt kredsede om ydre kræfter som vinde og sæsonbestemt vejr.
Hun kunne påvirke havene, og hvordan sømænd navigerede. Hvis hun ville hjælpe dem, kunne hun kontrollere, hvordan stjernebillederne rejste sig i horisonten. Stjernernes position spillede en afgørende rolle i havnavigation. Hvis hun ville straffe sømænd og forhindre dem i at nå deres bestemmelsessted, kunne hun ændre årstiderne og sende blæst til skibe. Hendes kræfter var dybe, så hun kunne forårsage ødelæggelse eller skabe fred med et enkelt åndedrag!
Gudindenavnet fremmer rederiets vision om at beherske implementeringen af de nyeste teknologier til at beskytte og bevare det dyrebare marine økosystem.
En kæmpe på havet
Det 331 meter lange skib vejer ufattelige 184.011 tons – lige så meget som samtlige jyder tilsammen – og er verdens 11. største krydstogtsskib med plads til 6.334 passagerer og 1704 besætningsmedlemmer. Bredden er 43 meter – nok til at der kan spilles håndbold på en fuldskalabane på tværs af skibet.
Vi har tidligere sejlet på Middelhavet med M/S Euribias søsterskib M/S Grandiosa. Vi nød gensynet med faciliteterne og konstaterede, at der kun er foretaget få opgraderinger – bortset fra skibets hovedmotor, der er i stand til at sejle på flydende naturgas, der på engelsk forkortes til LNG.
Desuden er et par butikker på skibets over 100 meter lange gågade og et par restauranter ændret.
Euribia er 73,6 meter højt. Det svarer til halvdelen af Himmelbjergets højde over havoverfladen. Vores kahyt i præsentationsdagene lå på Dæk 11, og vores favoritbar i Atrium-området på Dæk 5, så de fleste gange tog vi elevatoren mellem dækkene. Når man udenfor trykker på tallet for det ønskede dæk, viser en skærm, hvilken elevator man skal stige ind i, og man behøver ikke at røre noget undervejs. Hygiejnen er i top – lige som vores kahyt med udsigt til Sverige.
København er laaangt bagud
M/S Euribia har mange tekniske detaljer, som man som rejsende hverken kan se eller høre. Men som tidligere sømand fornemmer jeg tydeligt, når en motor aktiveres. Skibets hjælpemotorer producerer strøm til alle aktiviteter, for Københavns Havn har ikke en stikdåse, som et kabel fra skibet kan tilsluttes. Landstrøm, som det kaldes, kan ikke leveres i hovedstaden i det land, der praler af at være førende på miljøområdet. Derfor dunker skibets motorer konstant, men ingen ombord kan oplyse, hvilket brændstof der anvendes. LNG er et fremskridt for skibsfarten, men kun i få havne er det muligt at fylde tankene med det miljøvenlige brændstof. København er laaangt bagud med miljøvenlig energiforsyning.
Et skib som Euribia har lige så mange passagerer og besætningsmedlemmer som Skjern og alle den vestjyske bys forstæder, der alle energiforsynes med ikke-miljøbelastende vindenergi. Med god vilje og vestjysk rådgivning ville København kunne reducere de store skibe miljøbelastning væsentligt.
Mad i overflod
Om aftenen spiste vi i vores favoritrestaurant, Den grønne Orkidé, og vi sad endda ved vores stambord fra krydstogtet på Middelhavet med søsterskibet.
En venlig tjener var hurtigt fremme ved bordet med en flaske Cigalus Blanc, som han tilbød til forretten. Citronduftende, olie-pocherede hvide asparges. En fremragende start på en god madoplevelse, der fortsatte med norsk gravlaks, der var garneret med røgede sildefritter, osetra-kaviar, siet skyr, saltet tang, rugbrødschips, syltet radise og fennikel vinaigrette.
Til såvel anden som tredje ret var der tre valg – heraf en vegetarret.
Til hovedretten anbefalede tjeneren Cigalussens røde søster, der viste sig at passe glimrende til begge vore valg, og han sørgede for, at glassene aldrig blev tømt.
Billedet til venstre er fra den overdådige morgenmadsbuffet.
Cigalus-vinene fra det nu anerkendte Langedodoc-distrikt er i top 3 på det fyldige vinkorts prisliste.
Overfor mig blev der serveret pandestegt helleflynder med sommer-grønne ærter, kantarel-frikassé. Cremet, røget muslingesauce, lavendelblad-purløg med citron-topping, og på min tallerken lå langtidsstegt kalvekind, der var ledsaget af en mélange af artiskokker, fava-bønner, perleløg, vinsaft fra solaris-druer, sprødt, sødt brød og urtesalat.
Tjeneren forklarede, at kalven havde været fritgående og var opvokset på en kost af mælk og økologisk græs, inden den endte sine dage hos Danish Crown.
Stakkels kalv! Den nåede måske aldrig at blive forelsket!
Den opmærksomme tjener annoncerede, at aftenens dessert var fra den romantiske del af skibets menukort. Og skuffede blev vi i hvert fald ikke. Den elfenbensfarvede chokolade, der havde en behagelig smag af opkvikkende te, lå i en crémeux af hindbær, passionsfrugt og friske blåbær, der var drysset med hyldebærblomst og revet hasselnød.
Middagen var på mange måder en behagelig, berusende oplevelse. Som man nemt kan blive afhængig af.
Vi mindedes Middelshavstogtet, da et par ”Poul og Frits”-kopier hver aften sad ved nabobordet. De var krydstogt-stamkunder, bare fordi de havde penge i overflod.
Men krydstogter med helpension med Euribia koster stort set ikke mere end charterrejser. Sommerens rejser fra Kiel eller København går blandt andet til norske perler som Hellesylt, Geirangerfjorden, Ålesund og Flåm inderst i Sognefjorden.
Ruteplan og priser kan ses på https://www.msccruises.dk/
Og drikkevarer ligeså
Indtil videre er ingen død af sult på et krydstogtskib. På alle skibe er helpension inkluderet i prisen, og på MSC-skibene kan man spise døgnet rundt. Der er ti restauranter, hvoraf den store buffetrestaurant tilbyder flere hundrede madvarianter, og en hær af tjenere søger for, at man ikke tørster.
Blandt andet vand er der nok af … Der er fem svømmebassiner – indendørs så vel som udendørs, så der er ingen grund til at hoppe i hawet.
Tørst kan oparbejdes på den 600 meter lange løbebane på Dæk 15. Her skal man virkelig være dedikeret til at forbedre sin iltoptagelsesevne, for udsigten til Wonderful Copenhagen fra Oceankaj i Nordhavn er godt nok trist, men på et syv-dages togt er der rigelig tid til nogle runder.
Der er 21 barer om bord, og hvis man opgraderer sig selv til fri bar, kan man nemt holde samme alkoholpromille som i filmen Druk.
Vi nyder en kølig Chablis i Atrium-baren og smugkigger på langbenede donnaer på stiletter på vej op eller ned af rummets to snoede diamanttrapper. Nogle af dem har helt sikkert taget elevatoren til Dæk 6 bare for at kunne tage turen ned ad trappen, og dermed er den jo en ekstra attraktion.
Miljø og belastning
Vi befinder os så godt på Euribia, at vi checker ud så sent som muligt. En filippinsk sømand står klar med en støvsuger uden for kahytsdøren. Høfligt spørger han, om vi har nydt opholdet, og inden vi når at svare jow-jow, forklarer han, at hans skib er verdens mest energieffektive krydstogtskib, og at det udleder langt mindre drivhusgas end ”konventionelle” krydstogtskibe – som han dog ikke har noget kendskab til.
LNG er meget mere miljøvenlig end traditionel, tung dieselolie, men der er lang vej endnu, inden skibets omstillingsparate motorer kan omsætte brændstoffer til fremdrift uden miljøbelastning.
I Norge laves der for eksempel biobrændstof af torskehoveder fra tørfriskproduktion, men end ikke det er miljøneutralt.
I min søfartstid blev ALT affald smidt over bord – madrester, malingsdåser, flasker, afføring og spildolie, og det gjaldt om at opføre sig ordentligt, ellers risikerede man at ryge samme vej. Ingen bekymrede sig om miljøet. Skår fra en champagneflaske røg også i vandet, da den som led i navngivningsceremonien blev knust mod Euribias skibsside.
Euribia har et enormt anlæg, der kan afsalte havvand, så det kan bruges som drikkevand, og et anlæg, der renser spildevand mindst fire gange, inden det genbruges eller ledes tilbage til havet. Alt andet affald sorteres også til genanvendelse.
Børn og teenagere har cirka 700 kvadratmeter med syv rum til aktiviteter, der er tilpasset aldersgrupper. Her kan de unge se og høre om miljøemner og om beskyttelse af fisk, havpattedyr, koraler og andre planter i havmiljøet.
Fakta om M/S Euribia og MSC
Dybdegang: 9 m
Længde: 331 meter
Bredde: 73,6 meter
Motorer og brændstof: Fire Wärtsilä Dual Fuel-motorer: 2 x 16V46DF og 2 x 12V46DF.
MSC Group er det førende privatejede schweiziske shipping- og logistikkonglomerat med over 300 års maritim arv, har hovedkvarter i Genève, Schweiz, og har to brands – det moderne og luksusbrandet.
MSC Cruises, det moderne brand, er verdens tredjestørste krydstogtsbrand og førende i Europa, Sydamerika, Mellemøsten og det sydlige Afrika med en større markedsandel og en større kapacitet end nogen anden aktør. Det er også det hurtigst voksende globale krydstogtmærke med en stærk tilstedeværelse på markederne i Caribien, Nordamerika og Fjernøsten.
Flåden består af 22 moderne skibe kombineret med en betydelig fremtidig global investeringsportefølje af nye skibe, og den forventes at vokse til 23 krydstogtskibe i 2025.